24. Mikro a Makro prostředí podniku
-
Mikrookolí bezprostředně obklopuje podnik. Sestává se z podniků, které si zpravidla vzájemně konkurují a jejichž výrobky se mohou vzájemně substituovat. Součástí mikrookolí jsou i další subjekty, jakými jsou dodavatelé, zákazníci podniku apod.
Makrookolí, které je společné pro všechna mikrookolí a tedy i podniky, vytváří obecně platné podmínky, za kterých podnik v dané zemi podnikají. Makrookolí určuje ekonomické, demografické, politické, legislativní a technické podmínky a sociální politiku. Jeho součástí je celosvětové okolí.
-
ANALÝZA GLOBÁLNÍHO PROSTŘEDÍ
Předmět analýzy :
- prostředí, které na podnik působí
- prostředí, které je mimo rámec vlivu podniku
Metodické prostředky:
- STEP analýza
STEP analýza
Hledá odpovědi na tři základní otázky:
1. Které z vnějších faktorů mají vliv na podnik?
2. Jaké jsou možné účinky těchto faktorů?
3. Které z nich jsou blízké budoucnosti nejdůležitější?
- v rámci následujících segmentů globálního prostředí
Společenský – předmětem analýzy je např.:
-
demografie
-
distribuce příjmů
-
mobilita obyvatelstva
-
životní styl
-
úroveň vzdělání
-
přístupy k práci a volnému času
Technologický – předmětem analýzy je např.:
-
vládní výdaje na vědu a výzkum
-
nové objevy, vynálezy a patenty
-
transfer technologií
-
míra zastarávání výrobních prostředků
Ekonomický – předmětem analýzy je např.:
-
trend vývoje domácího hrubého produktu
-
životní cyklus podniku
-
nabídka peněz, úroková míra
-
inflace
-
nezaměstnanost
-
dostupnost energie, náklady na ni
Politický – předmětem analýzy je např.:
-
stabilita vlády
-
regulace zahraničního obchodu
-
daňová politika
-
monopolní legislativa
-
ochrana životního prostředí
-
ANALÝZA VNĚJŠÍHO PROSTŘEDÍ
Předmět analýzy :
- prostředí, které podnik může svou činností ovlivnit (prostředí odvětví)
Metodické prostředky analýzy :
- analýza ekonomických charakteristik odvětví
- analýza hybných sil odvětví
- analýza konkurence v odvětví
- strategické mapy
- analýza konkurentů
- analýza atraktivity odvětví
Analýza konkurence v odvětví – Porterův model
Charakteristika na základě sady ekonomických a technických faktorů, které jsou základem konkurenčních sil.
Součet působení pěti základních sil (potenciální substituty, dodavatelé, odběratelé, noví konkurenti, konkurence)
= ziskový potenciál odvětví
Intenzivní působení všech pěti sil = aktivní konkurence
-
izoloval podnik co nejvíce od působení konkurenčních sil
-
umožnilo využít konkurenční síly v daném odvětví ve svůj prospěch
-
umožnilo podniku usadit se v pevné pozici
- pokles ziskovosti podniků v odvětví
Hledání takové pozice, při které se podnik vyrovná s vlivem konkurenčních sil.
Hledání přístupu ke konkurenci, který by:
-
ANALÝZA VNITŘNÍHO PROSTŘEDÍ
- Evaluace dosavadní strategie
- Analýza výsledků v jednotlivých funkcionálních oblastech
- Portfolio analýza
- SWOT
SWOT analýza
Analýza s cílem vyzdvihnout slabé a silné stránky, příležitosti a ohrožení strategicky významné
SO strategie – využití (využití silné stránky ve prospěch příležitosti)
WO strategie – hledání (překonání slabé stránky využitím příležitosti)
ST strategie – konfrontace (využití silné stránky k odvrácení ohrožení)
WT strategie – vyhýbání (minimalizace slabé stránky a vyhnutí se ohrožení)
-
Identita a design podniku
PODNIKOVÁ IDENTITA
Podniková identita se skládá z podnikové filosofie, kultury a designu. Tyto složky se vzájemně prolínají, ovlivňují a doplňují a dohromady tvoří podnikovou identitu. K tomu, aby byla vytvořena dobrá, pozitivně fungující podniková identita je nutné mít správně vytvořené všechny její součásti.
PODNIKOVÝ DESIGN
Vystihuje, jak se organizace představuje vnitřní i vnější veřejnosti vizuálně. Dává organizaci jedinečnou, smysly vnímatelnou tvář. Působí emotivně. Podnikový design je vizuální prezentací organizace na veřejnosti a pokrývá velkou řadu různých položek, např.:
-
jméno podniku,
-
logo (písmo, typografie a možnost grafického přetvoření jména),
-
emblém nebo symbol,
-
barevné ladění interiérů podniku,
-
uniformy, odznaky, ochranné oblečení a pomocné vybavení,
-
design firemních produktů,
-
architektonický styl továren, kanceláří, dopravních prostředků a ostatních zařízení,
-
informační značení (označení a ukazatele uvnitř a vně organizace) – orientační systém,
-
firemní tiskoviny (dopisní papíry, hlavičkové papíry, formuláře, inzeráty, reklamní a informační materiály, vizitky, výroční zprávy),
-
výlohy a výstavní stánky,
-
filmy, videa, audiovizuální materiál,
-
ustálený slogan, popř. znělka
Ne každá organizace využije všechny zmíněné položky podnikového designu pro svou prezentaci. Běžně jsou jeho základními prvky logo (značka) nebo symbol, jméno, úprava dopisů, barva nebo škála barev podniku. Všechny použité prvky podnikového designu by měly korespondovat s věcnými podnikovými cíli a strategiemi.
Image podniku a její identita jsou v přímé souvislosti s řízením podniku na trhu a s jeho marketingovou prací vůbec.
-
Poslání podniku
Představa podniku o tom, jaký je současný a budoucí smysl jeho existence.
Odpovídá na otázky:
-
Proč podnik existuje?
-
Kde jsme?
-
Co děláme?
-
Kam směřujeme?
Vymezuje prostor pro strategické úvahy a rozhodnutí
Identifikace podnikání
-
identifikovat, v jakém podnikání podnik skutečně působí, vyžaduje odpovědět na 4 základní otázky:
Jaké jsou potřeby zákazníků, neboli co je uspokojováno?
Jaké jsou spotřebitelské skupiny, neboli kdo je uspokojován?
Jaké činosti, metody a technologie se používají, neboli jak jsou uspokojovány potřeby zákazníků?
Jaké jsou důvody existence podniku, neboli proč podnik dělá právě to, co dělá?